• Werken bij

Werken bij

Verkeersatelier is geen conventioneel verkeersadviesbureau. Als mobiele werkplaats werken wij op locatie aan uiteenlopende verkeer- en vervoervraagstukken. Sinds de oprichting in 2016, heeft Verkeersatelier een aantal medewerkers aan zich verbonden met diverse achtergronden.

Vanuit deze diversiteit geloven wij in het realiseren van resultaten die niet alleen oog hebben voor de verschillende belangen in de omgeving, maar ook blijk geeft van de diversiteit binnen onze organisatie. Zo willen wij gedragen producten realiseren én waarde toevoegen vanuit een diversiteit aan kennis, kunde en ervaring. Daarbij geloven wij in het door blijven leren en het ontwikkelen van de mens als persoon en het team achter Verkeersatelier. Vanuit deze gedachte laten wij graag onze collega's aan het woord.

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met hen op!


Paul van den Bragt aan het woord

 

Nadat ik in juni van 2020 mijn masterstudie Urban & Regional Planning aan de Universiteit van Amsterdam heb afgerond ben ik via oud studiegenoot en huidige collega Nick in contact gekomen met Verkeersatelier. Vanuit een prettige klik met het team ben ik sinds oktober in dienst getreden bij Verkeersatelier als junior adviseur verkeer en vervoer.

Nu een periode verstreken is blijkt dit een goede keuze geweest te zijn en een mooie stap de fulltime arbeidsmarkt op in de veelzijdige wereld van verkeer en vervoer. Momenteel ben ik werkzaam bij de gemeente Purmerend waar ik bewonersvragen over verkeer- en vervoervraagstukken oppak. Het uitdagende, maar daarmee ook leerzame, zijn de uiteenlopende aan verkeer gerelateerde onderwerpen die zo voorbij komen. Op deze manier leer ik verschillende facetten, processen en richtlijnen binnen de verkeerskunde en kan deze direct toepassen.

Het mooie aan de werkwijze van Verkeersatelier is de sterke onderlinge verbondenheid, samen met het team bespreken we wekelijks ieder zijn werkzaamheden. Aangezien ik vooral planologisch opgeleid ben, is dit een fijne manier om ook aangesterkt te worden in verkeerskundige kennis. Via deze weg worden ook de krachten van het Verkeersatelier team gebundeld bij het schrijven van adviesrapporten.

Verkeersatelier geeft mij daarnaast de mogelijkheid om me verder te ontwikkelen via de post-hbo opleiding Verkeerskunde bij DTV Consultants. Deze opleiding start ik begin 2021. Hiermee wil ik mijn planologische achtergrond combineren met de specialisatie verkeerskunde en te groeien als adviseur verkeer en vervoer!


Nick van der Tak aan het woord

 

Sinds juli 2019 ben ik in dienst getreden bij Verkeersatelier. Nadat ik oorspronkelijk begon als werkstudent om laadpalen uit te rollen en bewoners te woord te staan in de gemeente Uithoorn, kreeg ik gaandeweg meer verantwoordelijkheden in diverse facetten binnen verkeer en vervoer. Dit bleek een goede keuze te zijn geweest! Ik heb in circa 1,5 jaar tijd niet alleen de beheers- en uitvoeringskant meegemaakt, maar ook mogen proeven hoe het is om werkzaam te zijn in een beleids- en toetsfunctie. Deze laatste functie mag ik nu uitvoeren bij de gemeenten Haarlem en Zandvoort.

Ik kwam bij toeval voor de zomer van 2019 bij Verkeersatelier terecht, na het afronden van mijn pre-master (en daardoor ruim 3 maanden vrij had). Kort nadat ik dienst trad, kon ik geen betere werkgever bedenken.

Verkeersatelier denkt proactief mee als je ergens mee zit of ergens behoefte aan hebt. Dit is niet alleen werkgerelateerd, maar ook studiegerelateerd. Hierdoor ontstaan goede gesprekken die ertoe leiden dat je weer verder kan of tips aangereikt krijgt om een bepaald vraagstuk nog beter op te pakken. In mijn geval heeft dat positief uitgepakt en heb ik zelfs, dankzij een stuk begeleiding vanuit Verkeersatelier, mijn masterdiploma in ontvangst mogen nemen (juni 2020), naast mijn werk bij Verkeersatelier.

Wat mij verder vooral trekt bij werken bij Verkeersatelier, is de vrijheid die je hebt tijdens je werk. Eén van mijn eerste taken betrof, zoals gezegd, het uitrollen van laadpalen in Uithoorn. Daarvoor ging ik regelmatig naar buiten om fysiek te kijken welke locaties geschikt zouden kunnen zijn voor het plaatsen van een laadpaal. Voor veel andere taken die ik inmiddels oppak, krijg ik net zoveel vrijheid om te doen en mijzelf te ontwikkelen in wat ik leuk vind.

Ik blijf ook regelmatig tegen mijzelf zeggen dat ik elke dag weer iets nieuws leer – en in de dynamische wereld van verkeer en vervoer is dat ook echt zo. Blijven leren en nieuwe ervaringen opdoen is mijn doel en dat ik dat zoveel mogelijk mag blijven doen bij Verkeersatelier!


Sebastiaan van Rossum aan het woord

 

Ongeveer anderhalf jaar na mijn afstuderen (master Planologie, Universiteit van Amsterdam), kwam ik in maart 2019 via-via in contact met Verkeersatelier. Op dat moment was ik via het detacheringsbureau Maandag al werkzaam in de verkeers- en vervoerssector bij diverse gemeenten Medemblik en Diemen. Het werken bij diverse gemeenten via een detacheringsconstructie aan verkeer- en vervoervraagstukken beviel voor mij. Wel miste ik een gespecialiseerdere organisatie die mij kon helpen in het verder ontwikkelen van mijn kennis en kunde op het gebied van mobiliteit. Verkeersatelier biedt mij die kans!

Inmiddels ben ik werkzaam geweest bij verschillende gemeenten als adviseur verkeer en vervoer. Zo heb ik ondertussen gewerkt bij de gemeenten Gooise Meren, Haarlem, Ouder-Amstel, Uithoorn en Zandvoort. Voor de gemeente Uithoorn en Ouder-Amstel verliep dit via DUO+, de uitvoerorganisatie voor de gemeenten Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel. Het werk en de functies bij deze gemeenten was in zijn vorm van taken en verantwoordelijkheden erg uiteenlopend.

Zo heb ik in Zandvoort voornamelijk een verkeerskundige beleids- en toetsfunctie vervult en bij DUO+ stond ik dichter bij de uitvoering van alle verkeer- en vervoer gerelateerde zaken. Naast deze detacheringswerkzaamheden heb ik in 2019 en 2020 meegewerkt aan een gemeentelijke verkeer- en vervoersplan voor de gemeente Gooise Meren. Dit plan wordt begin 2021 vastgesteld als ‘Mobiliteitsvisie: Goed en veilig op weg’.

Zoals gezegd biedt Verkeersatelier mij de kans om mezelf verder te ontwikkelen op het gebied van verkeer en mobiliteit. Gedurende mijn bachelor- en masteropleiding kwam dit helaas weinig aan de orde. Via Verkeersatelier heb ik daarom in 2020 de post-hbo opleiding Verkeerskunde gevolgd bij DTV Consultants. Met deze opleiding en de begeleiding bij Verkeersatelier heb ik mij in korte tijd kunnen ontwikkelen als volwaardig adviseur verkeer en vervoer.